“Elk nieuw bedrijf start met een nieuw briefhoofd en een logo… letterlijk. Vooraleer iets anders wordt afgewerkt wordt een nieuw logo gecreëerd. Soms zijn een nieuw logo en briefhoofd zelfs gemaakt… vóór het bedrijfsplan ontstaan is. Vaak verschijnen logo en briefhoofd reeds vóórdat bedrijfsruimte is gevonden! Eigenlijk heb ik zelfs volledige huisstijlen in elkaar gestoken, nog vóór het telefoonnummer van het bedrijf werd toegekend… en dit is geen grapje! Niets staat dichter bij de geboorte van een bedrijf en niets kan belangrijker zijn dan een keurig voorgesteld, ontworpen en uitgetekend logo en briefhoofd.
Als een toevoeging aan afbeeldingen, woorden en cijfers, bevatten bedrijfsdocumenten een verrassende en merkwaardig complete hoeveelheid aan informatie. Waarschijnlijk is dat 5x8 cm kleine naamkaartje één van de meest invloedrijke 40 cm2 in de wereld van de visuele communicatie.
Eigenlijk zijn alle basisgegevens van een bedrijf en/of een persoon als een heel normaal gegeven vertegenwoordigd op een naamkaartje. Men kan er intelligentie, zelfverzekerdheid, creativiteit en leiderschap uit afleiden. Daarbij vallen karakteristieken zoals na-aperij, slordigheid en gierigheid dadelijk in het oog, zelfs bij de toevallige lezer.
Als je vertegenwoordigd wordt door een afstands naamkaartje, moet je niet verbaasd zijn wanneer je in een vuile hal aankomt voor je eerste bezoek. Omgekeerd kunnen bedrijfsdocumenten, ontworpen door een bona fide talent, een sterk visueel beeld tonen hetgeen de culturele toon kan leggen voor een ganse organisatie.
Het is raar maar geen enkele van de voornaamste bedrijfsscholen van het land wijdt ook maar één enkele cursus aan het onderwerp van het visuele voorkomen van een bedrijf… ondanks het duidelijke succes van bedrijven die doelbewust, per toeval of op eender welke andere manier in de kracht van design gingen geloven.
Bedenk even op persoonlijk gebied, het visuele beeldmerk dat in je brein wordt gebrandmerkt door ondernemingen zoals Benetton, Apple en Nike. Als je denkt dat reclame deze gevoelens bij jou heeft opgewekt, denk dan maar eens even opnieuw na. Vele reclamemakers hebben de advertenties ontworpen en hebben hierin reeds gefaald.
Design is de ware kracht achter dit verbeeldingsfenomeen. Reclame is slechts het gevolg. Reclame is het medium, design is de kracht. Je wordt geschokt door de electriciteit, niet door de kabels.
Wanneer je om je heen kijkt, zul je de werken zien van ‘s werelds meest verbazingwekkende mensen… grafische vormgevers. Je zal zowel plezante visuele knipoogjes en slimme metaforen tegenkomen als verbluffende interpretaties van traditionele typografische -, papier- en kleurelementen.
Grafisch Design is alomtegenwoordig. Het komt overal in onze cultuur voor en draagt, op zijn manier, bij tot de rijke schoonheid van ons leven.”
Michael Stanard
Graphic Designer, U.S., 1991