EN ALS AFSLUITER IETS ZOET...

“Elk nieuw bedrijf start met een nieuw briefhoofd en een logo… letterlijk. Vooraleer iets anders wordt afgewerkt wordt een nieuw logo gecreëerd. Soms zijn een nieuw logo en briefhoofd zelfs gemaakt… vóór het bedrijfsplan ontstaan is. Vaak verschijnen logo en briefhoofd reeds vóórdat bedrijfsruimte is gevonden! Eigenlijk heb ik zelfs volledige huisstijlen in elkaar gestoken, nog vóór het telefoonnummer van het bedrijf werd toegekend… en dit is geen grapje! Niets staat dichter bij de geboorte van een bedrijf en niets kan belangrijker zijn dan een keurig voorgesteld, ontworpen en uitgetekend logo en briefhoofd.

Als een toevoeging aan afbeeldingen, woorden en cijfers, bevatten bedrijfsdocumenten een verrassende en merkwaardig complete hoeveelheid aan informatie. Waarschijnlijk is dat 5x8 cm kleine naamkaartje één van de meest invloedrijke 40 cm2 in de wereld van de visuele communicatie.

Eigenlijk zijn alle basisgegevens van een bedrijf en/of een persoon als een heel normaal gegeven vertegenwoordigd op een naamkaartje. Men kan er intelligentie, zelfverzekerdheid, creativiteit en leiderschap uit afleiden. Daarbij vallen karakteristieken zoals na-aperij, slordigheid en gierigheid dadelijk in het oog, zelfs bij de toevallige lezer.

Als je vertegenwoordigd wordt door een afstands naamkaartje, moet je niet verbaasd zijn wanneer je in een vuile hal aankomt voor je eerste bezoek. Omgekeerd kunnen bedrijfsdocumenten, ontworpen door een bona fide talent, een sterk visueel beeld tonen hetgeen de culturele toon kan leggen voor een ganse organisatie.

Het is raar maar geen enkele van de voornaamste bedrijfsscholen van het land wijdt ook maar één enkele cursus aan het onderwerp van het visuele voorkomen van een bedrijf… ondanks het duidelijke succes van bedrijven die doelbewust, per toeval of op eender welke andere manier in de kracht van design gingen geloven.

Bedenk even op persoonlijk gebied, het visuele beeldmerk dat in je brein wordt gebrandmerkt door ondernemingen zoals Benetton, Apple en Nike. Als je denkt dat reclame deze gevoelens bij jou heeft opgewekt, denk dan maar eens even opnieuw na. Vele reclamemakers hebben de advertenties ontworpen en hebben hierin reeds gefaald.

Design is de ware kracht achter dit verbeeldingsfenomeen. Reclame is slechts het gevolg. Reclame is het medium, design is de kracht. Je wordt geschokt door de electriciteit, niet door de kabels.

Wanneer je om je heen kijkt, zul je de werken zien van ‘s werelds meest verbazingwekkende mensen… grafische vormgevers. Je zal zowel plezante visuele knipoogjes en slimme metaforen tegenkomen als verbluffende interpretaties van traditionele typografische -, papier- en kleurelementen.

Grafisch Design is alomtegenwoordig. Het komt overal in onze cultuur voor en draagt, op zijn manier, bij tot de rijke schoonheid van ons leven.”

Michael Stanard
Graphic Designer, U.S., 1991

AND TO FINISH SOMETHING SWEET...

Each new business begins with a letterhead and a logo... literally. Before anything else is accomplished, a letterhead and a logo is created. Sometimes before a business plan is created... a letterhead and logo is created. Often before office space is leased... a letterhead and logo appears! In fact, I’ve created entire identity systems even before the company telephone number is known... no kidding. Nothing is closer to the birth of an enterprise and nothing can be more important than a properly conceived, designed and executed logo and letterhead.

In addition to icons, words and numbers, business papers convey a surprisingly accurate and remarkable complete amount of additional information. In fact, that little 2 x 31/2 business card is probably the most influential seven square inches in the world of print communication.

Actually, the entire nature of an organization and/or an individual is evident on the surface of the simple business card; one can detect or deduce intelligence, self assurance, innovation and leaderaship. In addition, characteristics such as mimicry, inauthenticity, slovenliness and miseliness are also apparent, even to the casual observer.

If you are presented with a slipshod business card, you won’t be surprised when you step into a dirty lobby upon arrival for your first visit. Conversely, business papaers, created by bona fide talent, can generate a powerful visual statement which can set the cultural tone for an entire organization.

Curiously, not one of the nation’s leading business schools devoted even a single course to the subject of visual identities... in spite of the obvious succes of companies who have purposefully, accidentally or otherwise tapped into the power of design.

Consider, on a personal level, the visual imagery that has been placed in your mind by enterprises such as Benetton, Apple or Nike. If ou think advertising has created those feelings of yours, think again. Other advertisers have created the ads and spent the money, yet they have failed to get the job done on you.

Design is the real power behind this phenomenon of imagery. Advertising is only the conduit. Ads are the wiring, design the electricity. You get shocked by the electricity, not by the wires.

As you pay attention to the corporate identities around you, you will see the work of some of the world’s most amazing people... Graphic Designers. You will discover pleasant visual puns and clever metaphors as well as stunning interpretations of the traditional elements of typography, paper and color.

While most of the designs are interesting or beautiful, some of them are brilliant. Graphic Design is ubiquitious. It’s everywhere in our culture and, at it’s best, it contributes to the beauty and richness of our lives.”

Michael Stanard
Graphic Designer, U.S., 1991

POUR TERMINER EN DOUCEUR...

“Chaque nouvelle entreprise commence avec un en-tête de lettre et un logo… littéralement. Avant toute chose, on pense d’abord à la création d’un logo. Il est arrivé qu’un logo et un en-tête de lettre soient créés avant même que l’entreprise ne soit constituée. En fait, j’ai réalisé des indentités visuelles complètes avant même qu’un seul numéro de téléphone ne soit attribué à l‘entreprise… sérieusement! Rien ne se rapproche plus de la naissance d’une entreprise qu’un logo et un en-tête de lettre savamment conçus et dessinés.

En plus des images, des mots et des chiffres, les documents commerciaux contiennent une quantité surprenante et remarquablement complète d’informations. Cette petite carte de 5x8 cm est certainement la surface de 40cm2 la plus influente dans le monde de la communication visuelle.

En fait, toutes les données fondamentales d’une organisation et/ou d’une personne sont présentes sur une carte de visite. On peut en déduire l’intelligence, la confiance en soi, la créativité ou le leadership. Mais d’autres caractéristiques comme l’imitation, la négligence ou la cupidité seront également détectables, même pour le lecteur occasionnel.

Si vous vous représentez au moyen d’une carte bâclée, ne soyez pas surpris d’être reçu dans un lieu désagréable lors de votre première visite. Inversément, les documents commerciaux conçus par un talent authentique reflèteront une identité visuelle forte et donneront le ton de toute la culture de l’entreprise.

Etonnamment, aucune des principales écoles de commerce du pays ne consacre un seul cours sur l’identité visuelle de l’entreprise… malgré le succès confirmé des entreprises qui, délibérément, par accident ou de toute autre manière, ont cru à la puissance du design.

Réflechissez un instant à l’impact visuel qu’ont laissé des sociétés telles que Benetton, Apple ou Nike. Si vous croyez que c’est la publicité qui a généré ces sentiments, détrompez-vous. De nombreux publicitaires ont échoué dans la conception de leurs annonces.

Le design est la vraie force derrière ce phénomène de l’image. La publicité n’en est que la conséquence. La publicité est le vecteur, le design est la force. Vous serez touchés par l’éléctricité, et non par les câbles.

Regardez autour de vous et vous découvrirez les réalisations des personnes les plus étonnantes au monde… les graphistes. Vous apprécierez le clin d’oeil amusant, la métaphore intelligente, et les interprétations magnifiques de la typographie et des codes couleurs.

Le design graphique est omniprésent. Il est partout dans notre culture et participe, à sa manière, à la richesse et la beauté de la vie.”

Michael Stanard
Graphic Designer, U.S., 1991